Zakon o slobodi pristupa informacijama FBiH

Z A K O N O SLOBODI PRISTUPA INFORMACIJAMA U FEDARACIJI BOSNE I HERCEGOVINE

 

I - OPCE ODREDBE
Clan 1.
Predmet i cilj
Ovim zakonom uredjuje se pristup informacijama u posjedu javnih organa radi:
1) utvrdjivanja da informacije pod kontrolom javnog organa
predstavljaju znacajno javno dobro i da javni pristup informacijama potice vecu transparentnost i odgovornost javnih
organa, sto je neophodno za demokratski proces,
2) utvrdjivanja da svaka fizicko ili pravno lice ima pravo pristupa ovim informacijama u najvecoj mogucoj mjeri, u
skladu sa javnim interesom, te da javni organi imaju odgovarajucu obavezu da saopste te informacije,
3) omogucavanja svakom fizickom licu da zatrazi izmjenu i stavi primjedbe na svoje licne informacije pod kontrolom
javnog organa.
Clan 2.
Tumacenje
Odredbe ovog zakona tumace se tako da se u najvecoj mjeri i bez odlaganja olaksa i potakne saopcavanje informacija
pod kontrolom javnog organa uz najnizu prihvatljivu cijenu.
Clan 3.
Nazivi koji se koriste u zakonu
Nazivi koji se koriste u ovom zakonu imaju sljedeca znacenja:
1) informacija - svaki materijal kojim se prenose cinjenice, misljenja,podaci ili bilo koji drugi sadrzaj, ukljucujuci svaku
kopiju ili njen
dio, bez obzira na oblik, karakteristike, vrijeme kada je sacinjena i kako je klasificirana;
2) javni organ - organ odnosno pravno lice u Federaciji Bosne i Herecegovine (u daljem tekstu: Federacija) i to:
- organ zakonodavne vlasti,
- organ izvrsne vlasti,
- organ sudske vlasti,
- organ uprave,
- pravno lice sa javnim ovlastenjima, koje je osnovano u skladu sazakonom,
- pravno lice koje je u vlasnistvu ili pod kontrolom Federacije,kantona, opcine ili grada ili nad cijim radom javni organ
vrsi nadzor;
3) kontrola - posjedovanje informacija ili omogucavanje pristupa informacijama;
4) licna informacija - svaka informacija koja se odnosi na fizicko lice koje se moze neposredno ili posredno
identificirati
cinjenicama, narocito ukljucujuci: identifikacioni broj, fizicki, mentalni, ekonomski, etnicki, vjerski, kulturni ili
socijalni identitet tog lica;
5) nadlezni javni organ - javni organ koji ima kontrolu nad trazenominformacijom, kao i javni organ koji je sacinio
informaciju ili za koga je sacinjena informacija. Ako se javni organ koji je sacinio informaciju u ili za koga je sacinjena
informacija ne moze utvrditi, nadlezan je onaj javni organ cija je nadleznost najbliza trazenoj infromaciji
II- PRISTUP INFORMACIJAMA
Clan 4.
Pravo pristupa
Svako fizicko i pravno lice ima pravo pristupa informacijama koje su pod kontrolom javnog organa, a svaki javni organ
ima odgovarajucu obavezu da te informacije saopci. Pravo pristupa informacijama moze biti ograniceno samo na nacin i
pod uvjetima utvrdjenim ovim zakonom.
Clan 5.
Utvrdjivanje izuzetaka
Trazena informacija bit ce utvrdjena izuzetom od saopcavanja na osnovu ocjene svakog pojednicanog slucaja, samo ako
nadlezni javni organ:
1) utvrdi izuzetak u smislu cl. 6., 7. i 8. ovog zakona za cijelu ili dioinformacije i
2) utvrdi, nakon objavljenog ispitivanja javnog interesa u smislu clana 9. ovog zakona, da saopcavanje informacije nije
u javnom interesu.
Clan 6.
Izuzeci u vezi djelokruga javnih organa
Nadlezni javni organ moze utvrditi izuzetak u slucajevima kada se saopcavanjem informacije osnovano moze ocekivati
izazivanje znacajne stete za sljedece legitimne ciljeve Federacije:
1) interesi odbrane i sigurnosti, kao i zastita javne sigurnosti,
2) sprecavanje kriminala i otkrivanje kriminala,
3) zastita postupka donosenja odluka u javnom organu, ukljucujuci davanje misljenja, savjeta ili preporuka, bilo da se
radi o licu
zaposlenoj u javnom organu ili drugom licu koje radi za ili u imejavnog organa, s tim da to ne obuhvata cinjenicne,
statisticke,
naucne ili tehnicke informacije.
Clan 7.
Izuzetak u vezi s povjerljivim komercijalnim informacijama
(1) Kada nadlezni javni organ osnovano utvrdi da zahtjev za pristup informaciji ukljucuje povjerljive komercijalne
interese trece strane,
bez odlaganja pismeno obavijestava trecu stranu o pojedinostimazahtjeva ili upozorava je da ce se trazena informacija
saopciti,
ako u roku od 15 dana od dana prijema ovog obavjestenja pismenone odgovori da smatra da je informacija povjerljiva i
navede razloge
zbog kojih bi njenim saopcavanjem mogla nastupiti steta.
(2) Nakon prijema odgovora u smislu stava 1. ovoga clana, nadleznijavni organ utvrdit ce izuzetak od saopcavanja
trazene informacije.
Clan 8.
Izuzetak kod zastite privatnosti
Nadlezni javni organ utvrdjuje izuzetak od saopcavanja trazene informacije, ako osnovano utvrditi da informacija
ukljucuje licne interese koji se odnose na privatnost trece osobe.
Clan 9.
Ispitivanje javnog interesa
(1) Nadlezni javni organ saopcava trazenu informaciju, bez obzira na izuzetak utvrdjen u skladu sa cl. 6., 7. ili 8. ovog
zakona, ako je to
opravdano javnim interesom. Pri tome uzima u obzir svaku korist i stetu koje mogu proisteci iz saopcavanja
informacija.
(2) Prilikom donosenja odluke je li saopcavanje informacije opravdanojavnim interesom, nadlezni javni organ razmatra
okolnosti narocito
ukljucujuci: svako nepostivanje zakonske obaveze, postojanje bilo kakvog prijestupa, nepravde, zloupotrebe vlasti ili
nemara u obavljanju sluzbene duznosti, neovlastenog koristenja javnih fondova, opasnosti po zdravlje ili sigurnost
pojedinca, javnosti ili okoline.
(3) Ako se utvrdi da je saopcavanje trazene informacije, koju je nadlezni organ utvrdio kao izuzetak u smislu cl. 7. i 8.
ovog zakona u javnom interesu, nadlezni javni organ rjesenjem obavijestava trecu stranu da ce informaciju saopciti po
isteku roka od 15 dana od dana prijema tog rjesenja. Navedeno rjesenje sadrzi pouku o pravu na zalbu, naznaku ili
adresuorgana kojem se zalba podnosi, rok i troskove za podnosenje zalbekao i uputu o pravu obracanja instituciji
Ombudsmena Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: ombudsmen), sa naznakom
neophodnih podataka za kontaktiranje ombudsmena.
Clan 10.
Razdvajanje informacija na dijelove
Ako je dio trazene informacije utvrdjen kao izuzetak, nadlezni javni organ izdvaja taj dio i saopcava ostatak
informacije, osim ako usljed ovog razdvajanja informacija nije postala nerazumljiva.
III - POSTUPAK PRISTUPA INFORMACIJAMA
Clan 11.
Podnosenje zahtjeva
(1) Zahtjev za pristup informacijama podnosi se onom javnom organu za koji podnosilac zahtjeva vjeruje da je
nadlezan.
(2) Zahtjev za pristup informacijama mora:
1) biti u pismenom obliku na jednom od sluzbenih jezika Federacije,
2) dati dovoljno podataka o prirodi i/ili sadrzaju informacije, kako
bi se omogucilo da javni organ uz razuman napor pronadje trazenu informaciju; i
3) sadrzavati ime podnosioca zahtjeva i njegovu adresu.
(3) Ako se zahtjev odnosi na licnu informaciju, podnosioca zahtjeva, zahtjev, pored ispunjavanja uvjeta u smislu stava
2. ovoga clana, moze podnijeti samo fizicko lice na koju se zahtjev odnosi, njezin zakonski zastupnik ili lice koje je
podnosilac zahtjeva pisano ovlastio za pristup informaciji. Ako zahtjev podnese fizicko lice na koje se zahtjev odnosi,
to lice je duzno da potpise zahtjev i pokaze propisani licni dokument s fotografijom. Ako zahtjev podnese zakonski
zastupnik podnosioca zahtjeva ili lice koje je podnosilac zahtjeva pisano ovlastio za pristup informaciji, to lice duzno je
da potpise zahtjev i pokaze propisani licni dokument sa fotografijom, dokaz o zakonskom zastupanju odnosno
punomoc, kao i kopiju licnog dokumenta podnosioca zahtjeva.
(4) Javni organ nije ovlasten da ispituje opravdanost ili da zahtijeva obrazlozenje zahtjeva.
Clan 12.
Nemogucnost postupanja u skladu sa zahtjevom
(1) Ako javni organ nije u mogucnosti udovoljiti zahtjevu zbog odsutnosti
formalnih uvjeta utvrdjenih st. 2. ili 3. clana 11. ovog zakona, javni organ sto je prije moguce, a najkasnije u roku od
osam dana od dana prijema zahtjeva, rjesenjem obavijestava podosioca zahtjeva, kada je takvo obavjestavanje moguce,
da zahtjev ne moze biti obradjen iz navedenog razloga. Navedeno rjesenje sadrzi pouku o pravu na zalbu, naznaku i
adresu organa kojem se zalba podnosi, rok i troskove za podnosenje zalbe, kao i uputu o pravu obracanja ombudsmenu
sa naznakom neophodnih podataka za kontaktiranje ombudsmena.
(2) Za zahtjeve koji nisu u skladu sa clanom 11. stav 2. tacka 2)
ovog zakona rjesenje iz stava 1. ovog clana sadrzi i sva specificna pitanja koja mogu razjasniti zahtjev, kao i kopiju
Vodica u smislu clana 20. tacka 1) ovog zakona.
(3) Rjesenjem iz st. 1. i 2. ovog clana obavjestava se podosilac zahtjeva da ce se njegov preinaceni zahtjev smatrati
novim zahtjevom.
Clan 13.
Odredjivanje nadleznog organa
(1) Ako javni organ koji primi zahtjev nije nadlezan, duzan je da bez odlaganja, a najkasnije u roku od osam dana od
dana prijema zahtjeva,
dostaviti zahtjev nadleznom javnom organu i da o tom pisano obavijesti podnosioca zahtjeva. Ako javni organ koji je
primio
zahtjev u navedenom roku utvrdi da posjeduje zahtijevanu informaciju, nece dostavljati zahjev nadleznom javnom
organu, ali ce
obavijestiti taj nadlezni javni organ o pojedinostima zahtjeva.
Ukoliko se nadlezni javni organ ne protivi da zahtjev bude obradjen, javni organ koji je primio zahtjev smatra se
nadleznim javnim
organom i duzan je da postupi u smislu clana 14. ovog zakona.
(2) Ako se ne moze utvrditi sjediste nadleznog javnog organa, a javni organ koji je primio zahtjev ima kontrolu nad
trazenom informacijom, javni organ koji je primio zahtjev smatra se nadleznim javnim organom. Ako se ne moze
utvrditi sjediste nadleznog javnog organa, a javni organ koji je primio zahtjev nema kontrolu nad trazenom
informacijom, duzan je u roku iz stava 1. ovog clana pisano obavijestiti podnosioca zahtjeva o razlozima zbog kojih ne
moze udovoljiti zahtjevu.
Clan 14
Postupanje nadleznog javnog organa nakon prijema zahtjeva
(1) Nakon prijema zahtjeva za pristup informaciji nadlezni javni organpoduzima sve potrebne radnje da pribavi trazenu
informaciju i razmatra sve cinjenice i okolnosti od znacaja za rjesavanje zahtjeva.
(2) Kada nadlezni javni organ odobri pristup informaciji u cjelosti ili djelimicno, rjesenje o tome dostavlja podnosiocu
zahtjeva. Navedeno rjesenje sadrzi:
1) obavjestenje o mogucnosti licnog pristupa informaciji u prostorijama nadleznog javnog organa i
2) obavjestenje o mogucnosti umnozavanja informacije i o troskovima umnozavanja, uz napomenu da se umnozavanje
informacije omogucava nakon izvrsene uplate. Kada je umnozavanje informacije neuobicajeno slozeno ili dugotrajno,
umnozavanje se omogucava podnosiocu zahtjeva u vrijeme koje je prihvatljivo i za podnosioca zahtjeva i za nadlezni
javni organ i/ili
3) prilozenu kopiju trazene informacije, kada se ista osigurava besplatno u smislu clana 16. ovog zakona.
(3) Ako nadlezni javni organ odbije pristup informaciji u cjelosti ili djelimicno, rjesenjem ce obavijestiti podnosioca
zahtjeva o tome. Navedeno rjesenje sadrzi:
1) zakonski osnov za status izuzeca informacije u smislu ovog zakona, ukljucujuci sva materijalna pitanja vazna za
donosenje rjesenja, kao
i uzimanje u obzir faktora javnog interesa i
2) pouka o pravu na zalbu, naznaku i adresu organa kome se zalba podnosi, rok i troskove za podnosenje zalbe kao i
uputu o pravu
obracanja ombudsmenu sa naznakom neophodnih podataka za kontaktiranje ombudsmena.
(4) Rjesenja iz st. 2. i 3. ovog clana dostavljaju se sto je prije moguce, a najkasnije 15 dana od dana prijema zahtjeva.
Za zahtjeve koji se
obradjuju u smislu clana 7. i/ili clana 9. stav 3. ovog zakona rok od 15 dana produzava se saglasno rokovima utvrdjenim
tim
odredbama. Nadlezni javni organ, po hitnom postupku pisano obavjestava podnosioca zahtjeva o produzetku roka, kao i
o razlozima
tog produzenja.
Clan 15.
Jezik na kojem su informacije dostupne
(1) Pristup informacijama osigurava se na jednom od sluzbenih jezika Federacije, kao i, ako je to moguce i razumno
uciniti, na originalnom
jeziku koji je razlicit od jednog od sluzbenih jezika.
(2) Nadlezni javni organ nije duzan da prevodi zahtijevanu informaciju sa jednog na drugi sluzbeni jezik.
Clan 16.
Troskovi umnozavanja
(1) Javni organ ne naplacuje naknadu ili taksu za podnesene zahtjeve, rjesenja ili obavjestenja u smislu ovog zakona.
Cijena se odredjuje
samo za troskove umnozavanja, a utvrdjuje se u skladu sa uputstvom koje u smislu ovog zakona donosi federalni
ministar pravde.
(2) Za standardnu velicinu fotokopija prvih deset stranica troskovi se ne naplacuju.
IV - LICNE INFORMACIJE
Clan 17.
Pravo na izmjenu i davanje primjedbi na licne informacije
(1) Svako lice ima pravo da osigura da njegove licne informacije koje su pod kontrolom javnog organa budu tacne i, s
obzirom na
svrhu prikupljanja ili koristenja informacija, aktuelne, potpune, od znacaja za namjenu zbog koje su sacinjene ili da na
bilo koji
drugi nacin ne navode na pogresan zakljucak.
(2) Nakon odobravanja pristupa licnim informacijama podnosilac zahtjeva moze postupiti u smislu stava 1. ovog clana,
tako sto
podnosi:
1) Zahtjev za izmjenu navedenih licnih informacija, koji nadlezni javni organ moze odbiti ako osnovano utvrdi da
navedene
informacije ispunjavaju uvjete iz stava 1. ovog clana. Ako nadlezni javni organ odbije zahtjev, rjesenjem obavjestava o
tome
podnosioca zahtjeva, u skladu sa clankom 14. stav 3. alineja 2) ovog zakona, i/ili
2) Primjedbe koje se odnose na navedene licne informacije, koje nadlezni javni organ prilaze uz te informacije.
Primjedbe koje
potpisuje podnosilac zahtjeva moraju se odnositi na licne informacije kojima se prilazu. Nadlezni javni organ sto je
moguce
prije, a najkasnije u roku od 15 dana od prijema primjedaba pisano obavjestava podnosioca zahtjeva da su primjedbe
prilozene uz
odgovarajuce licne informacije.
V - ODGOVORNOST JAVNIH ORGANA
Clan 18.
Duznost pruzanja pomoci
Javni organ duzan je da u okviru svojih mogucnosti poduzme potrebne mjere pruzanja pomoci fizickom ili pravnom
licu koje trazi da ostvari svoje pravo u smislu ovog zakona.
Clan 19.
Sluzbenik za informiranje
Javni organ duzan je da odredi sluzbenika za informiranje, koji obradjuje zahtjeve sacinjene u smislu ovog zakona.
Nakon odredjivanja sluzbenika za informiranje, njegovo ime i podaci za kontaktiranje dostavljaju se ombudsmenu.
Clan 20.
Obaveza objavljivanja i dostavljanja
Javni organ duzan je da objavi:
1) Vodic koji svakom licu omogucava pristup informacijama pod kontrolom javnog organa i koji narocito ukljucuje:
informacije
potrebne za obracanje javnom organu i sluzbeniku za informiranje; bitne elemente postupka podnosenja zahtjeva,
zajedno sa uzorkom
za informiranje, bitne elemente postupka podnosenja zahtjeva zajedno sa uzorkom zahtjeva u pisanoj formi; informacije
o vrstama
izuzetaka, postupku pristupa informacija, troskovima umnozavanja, o pravnim lijekovima i svim bitnim rokovima.
Vodic upucuje i na
indeks registar u skladu sa tackom 2) ovog clana, kao i na nacin pristupa tom registru. Vodic se dostavlja ombudsmenu,
svakoj opcinskoj i pravnoj biblioteci u Federaciji i ako je to moguce, objavljuje putem interneta, a dostupan je na
zahtjev. Vodic je besplatan;
2) Indeks registar koji sadrzi vrste informacija koje su pod kontrolom javnog organa, oblik u kojem su informacije
dostupne, kao i podatke
o tome gdje se moze pristupiti tim informacijama. Ovaj Indeks registar dostupan je u skladu sa obavezama dostavljanja
utvrdjenim u
tacki 1) ovog clana:
3) Tromjesecne podatke koji narocito ukljucuju: broj primljenih zahtjeva, vrstu trazenih informacija, utvrdjene izuzetke,
odluke donesene u toku postupka i konacne odluke. Ovi statisticki podaci dostavljaju se Parlamentu Federacije i
ombudsmenu, a dostupni su na zahtjev;
4) Godisnji izvijestaj koji sadrzi djelokrug, politiku, poslove, organizacionu strukturu i finansijske poslove javnog
organa, sto
narocito ukljucuje predlozeni budzet i godisnje finansijski izvijestaj sa podacima o ostvarenim prihodima i rashodima u
prethodnoj godini.
Navedeni izvijestaj dostavlja se Parlamentu Federacije i dostupan je na zahtjev.
VI - OMBUDSMEN
Clan 21.
Ombudsmen
Ombudsmen obavlja svoje funkcije u smislu ovog zakona u okviru svog mandata i odgovornosti utvrdjenih Ustavom
Federacije i Zakonom o
ombudsmenima Federacije Bosne i Hercegovine ("Sluzbene novine Federacije BiH", broj 32/2000).
Clan 22.
Aktivnosti ombudsmena
U obavljanju svojih funkcija u smislu ovog zakona ombudsmen moze, izmedju ostalog, razmatrati:
1) sacinjavanje i dostavljanje informacija, kao sto su vodici i opce preporuke koje se odnose na provodjenje i primjenu
ovog zakona,
2) ukljucivanje u godisnji izvijestaj posebnog dijela koji se odnosi na njegove aktivnosti u smislu ovog zakona i
3) predlaganje uputstava o primjeni ovoga zakona svim nadleznim organima u Federaciji, u saradnji sa institucijom
ombudsmena za
Bosnu i Hercegovinu i ombudsmenom Republike Srpske.
VII - PRIJELAZNE I ZAVRSNE ODREDBE
Clan 23.
Medjusobna saradnja
Svaki javni organ u Federaciji duzan je da pruzi pomoc javnim organima
Bosne i Hercegovine i Republike Srpske kada primjena odgovarajucih zakona o slobodi pristupa informacijama
zahtijeva njihovu saradnju.
Clan 24.
Odgovornost za primjenu ovog zakona
(1) Federalni ministar pravde duzan je da poduzme sve odgovarajuce mjere, narocito ukljucujuci izdavanje uputstava za
efikasno provodjenje ovog zakona. Federalni ministar pravde utvrdit ce troskove umnozavanja u smislu clana 16. ovog
zakona, u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovog zakona.
(2) U roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovog zakona Vlada Federacije potpisat ce sporazum sa Vladom
Republike Srpske, kao i
Vijecem ministara Bosne i Hercegovine, radi osiguranja primjene clana 23. ovog zakona.
Clan 25.
Odnos ovog zakona prema drugim zakonima
(1) U cilju provodjenja ovog zakona, Zakon o upravi u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Sluzbene novine Federacije
BiH", broj 28/97), Zakon
o upravnom postupku ("Sluzbene novine Federacije BiH", broj 2/98) i Zakon o upravnim sporovima ("Sluzbene novine
Federacije BiH",
broj 2/98) primjenjuju se na sve javne organe u smislu ovog zakona, osim ako ovim zakonom nije drugacije odredjeno.
(2) Ovim zakonom ne ogranicavaju se prava i obaveze fizickih i pravnih lica koja se odnose na pristup informacijama u
skladu sa zakonima
o sudskom postupku, ukljucujuci dokazni postupak, zakonima koji se odnose na oslobadjanje od duznosti svjedocenja
ili zakonima o
administrativnim taksama, ukljucujuci takse za pribavljanje originalnih dokumenata, a iskljucujuci takse za podnosenje
zahtjeva
i donosenje odluka.
(3) Zakoni koji se usvoje nakon donosenja ovog zakona, a cija svrha nije izmjena ili dopuna ovoga zakona, ni na koji
nacin ne mogu ograniciti
prava i obaveze utvrdjene ovim zakonom.
(4) Na svako krsenje ovog zakona primjenjuju se sankcije utvrdjene krivicnim zakonima, zakonima o prekrsajima i
zakonima iz oblasti
uprave kao i drugim zakonima koji su na snazi u Federaciji Bosne i Hercegovine.
Clan 26.
Stupanje na snagu i pocetak primjene
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Sluzbenim novinama Federacije BiH", a primjenjuje se
nakon isteka sest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Predsjedavajuci
Doma naroda
Parlamenta Federacije BiH
prof. dr. Ivo Komsic, s.r.
Predsjedavajuci
Predstavnickog doma
Parlamenta Federacije BiH
Enver Kreso, s.r.